Pohledy do sbírky Karlštejnská

Vizuální dialogy českého umění

Současná výstava Dialogy v obrazech - vazby mezi výtvarnými scénami, umístěná v nových galerijních prostorách European Arts, instalačně zábavným a chytrým způsobem prezentuje nejen výběr z českého umění od poloviny 19. století v konfrontaci se zahraniční scénou, ale současně i to nejlepší ze sbírky Karlštejnská.

Výstavu tvoří přibližně stovka položek primárně pocházejících ze sbírky Karlštejnská, doplněných tu a tam ze soukromých kolekcí. Přehlídka je netradičně postavena na vizuální hře konfrontací jednotlivých děl českého umění s těmi zahraniční provenience. Do inspirativního vzájemného dialogu jsou zde postaveny často nečekané umělecké dvojice. Klasikové české malby, které dobře známe, jsou zde uvedeni do zajímavých neotřelých formálních souvislostí, především s francouzskou a španělskou výtvarnou školou.

"Vedle sebe se tak setkávají například figurální práce George Karse a André Lhoteho, krajiny Antonína Chittussiho a Gustave Courbeta nebo Josefa Hubáčka a Camille Corota," říká ke koncepci výstavy ve svém úvodním slově kurátor Michal Zachař. Za titulní dílo této vizuální letní hry s formálními souvislostmi v umění přitom její autoři zvolili malbu Kominík a sněhulák, výrazný olej Jindřicha Štyrského, který se na českém trhu objevil před třemi lety a zaujal tehdy i nás (zde).

Výstava tak nabízí ojedinělý pohled do novodobé soukromé institucionální sbírky, ještě do nedávna relativně neznámé, v současnosti ovšem čítající na stovky položek českého i zahraničního výtvarného umění a hrající stále výraznější roli i při zápůjčkách do veřejných výstavních institucí. Sbírka budovaná systematicky akvizicemi z tuzemska i ze zahraničí obsahuje vedle známých klasiků i několik zajímavých, umělecko-historicky dlouho přehlížených jmen, z českého prostředí je to například Václav Vojtěch Novák nebo Otakar Mrkvička.

Vystavená kolekce je ovšem i zajímavou připomínkou toho, kolik akvizičně kvalitních a sbírkotvorně zajímavých položek v posledních letech prošlo českým aukčním trhem. Vedle již zmíněného Štyrského Kominíka a sněhuláka, si připomeňme alespoň ty, které jsme si v redakci za poslední roky obzvláště oblíbili. Prim hraje patrně ojedinělá přímořská krajina z Biarritz od Bedřicha Feuersteina, práce na papíře z roku 1921, jejíž cena v aukci astronomicky vylétla (zde) a která je zde tedy opět k vidění.

Z vystavených děl jsme však na trhu viděli také Most za soumraku Henri le Sidanera nebo Hamburský přístav Auguste Herbina, obojí dražené před dvěma a třemi lety u Pictury. Dále například tento mořský soumrak Josefa Krále nebo kombinovanou techniku Bordeaux z exilového období Antonína Pelce. Posledně zmíněnou krajinářskou práci na papíře, která v rámci výstavního souboru jen potvrzuje svou kvalitu, bylo přitom možné před třemi lety pořídit za pouhých 7 tisíc korun.

Z aukcí však ve výstavě rozpoznáme mimo jiné také známý pařížský boulevard od Edouarda Léona Cortése či povedenou ranou krajinu Richarda Fremunda. Z figurálních prací pak například Repinův Stojící dívčí akt či opakovaně dražený předválečný Ženský akt Antonína Pelce. To vše k vidění do konce července.

 


Související články

Důvěra v internetové aukce roste

Důvěra v internetové aukce roste

Online aukce v roce 2023

Dvacetkrát se sběratelé loni dostali přes milion korun na online aukcích, které dlouhodobě sleduje server Artplus. Celkem na nich utratili 157 milionů korun. Nejprodávanějším umělcem se podle obratu stal Václav Radimský. U sběratelů zabodovala i Jitk...

7. března 2024
Investiční fondy loni utratily za umělecká díla desítky milionů

Investiční fondy loni utratily za umělecká díla desítky milionů

Umění jako investiční aktivum

Ceny kvalitního umění pokračovaly i loni v růstu. V posledních deseti letech dokázaly porazit i inflaci. Investiční fondy, které zhodnocují peníze investorů nákupem a prodejem umění, díky loňským prodejům dosáhly u některých děl zhodnocení v desítkác...

29. února 2024
Dvacet let s Kupkou: z 5 až přes 200 milionů

Dvacet let s Kupkou: z 5 až přes 200 milionů

Top 10 Františka Kupky

V loňském roce uplynulo dvacet let od chvíle, kdy byly na českých aukcích poprvé draženy obrazy Františka Kupky. Nebyl to ale tehdy zrovna zářný úspěch. Obraz Ocel pije se s cenou 5,2 milionu korun sice stal nejdražším dílem roku 2003, původní očekáv...

23. ledna 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Tizianovi bych už nové interpretace nepřál

Tizianovi bych už nové interpretace nepřál

14. června 2016

Retromuseum je kvalitativní skok

Retromuseum je kvalitativní skok

25. května 2016

Loučení s Prahou i láskami

Loučení s Prahou i láskami

1. května 2016


<