ART+, vše o trhu s uměním
Prosinec 2022 1813 

Rekordní Šíma za 25násobek vyvolávací ceny

Adolf Loos Apartment and Gallery 4. 12. 2022

Vítězem prosincové aukce Adolf Loos Apartment and Gallery se stal obraz Přelud od Toyen za 31,16 milionů korun. Celkem sběratelé utratili za 109 děl necelých 69 milionů korun. U osmi položek se konečná cena přehoupla přes milion korun. 
 
 
Toyen: Mirage (Přelud), 1967,
olej na plátně, 60 x 120 cm,
Adolf Loos Apartment and Gallery, 4. 12. 2022,
konečná cena: 31 157 500 Kč
 
Druhá letošní aukce u Adolf Loos Apartment and Gallery přepsala několik historických tabulek. Nových autorských rekordů se dočkala rakouská krajinářka Maria Egner, český malíř Ladislav Šíma i Otakar Kubín, i když v jeho případě se měnilo první místo jen díky rozdílné výši provizí u jednotlivých prodejů.
 
Celkem sběratelé na prosincové aukci utratili za 109 položek i s aukční provizí 68,98 milionu korun. Kupce tentokrát nenašlo 17 uměleckých děl. I tak je dosažená úspěšnost přes 86 procent výrazně nad průměrem celého trhu.
 
Nejvýše vystoupala v dražbě cena za obraz Přelud (Mirage) od Toyen. Za tento enigmatický obraz z roku 1967, který podle Karla Srpa patří k nejvýznamnějším dílům autorčina pozdního období, zaplatil vítěz sedmiminutové licitace 31,16 milionu korun s provizí. O obraz ovšem musel bojovat v 55 příhozech. 
 
Přelud se zařadil na druhé místo žebříčku nejdražších poválečných obrazů prodaných na českých aukcích. Za poválečnou jedničkou, obrazem Akce I (Vajíčko) od Mikuláše Medka, zaostala Toyen o necelých 26 milionů korun. Na třetí místo odsunula Královnu moří od Jana Zrzavého, která se prodala v roce 2020 za 27,28 milionu korun.
 
 

TOP 10 prosincové aukce Adolf Loos Apartment and Gallery

Pořadí Autor Dílo Cena
s provizí v Kč
Nárůst vůči
vyv. ceně
Dražitel
1. Toyen Mirage (Přelud) 31 157 500 +115 % Sál/telefon
2. Kubín Otakar Výhled do zahrady z umělcova ateliéru "Bouda" 7 623 000 +58 % Sál/telefon
3. Egner Marie Jasné jarní ráno  5 566 000 +0 % Sál/telefon
4. Šíma Ladislav Muž s holí 2 238 500 +2367 % Sál/telefon
5. Utrillo Maurice Chateau de Chatellux 1 936 000 +0 % Sál/telefon
6. Špála Václav Anemóny a jiné červené, plné, ve džbánku... 1 815 000 +36 % Sál/telefon
7. Foltýn František Abstraktní kompozice 1 452 000 +9 % Internet
8. Lada Josef Pozdrav pámbu, pane Randák 1 089 000 +0 % Sál/telefon
9. Kolíbal Stanislav Geometrická kompozice 798 600 +340 % Sál/telefon
10. Rittstein Michael

Pápěří (Noc)

 665 500 +53 % Internet
 
 

Autorské rekordy

 
Druhým nejdražším obrazem aukce se stal Výhled do zahrady z umělcova ateliéru „Bouda“ od Otakara Kubína. Za obraz z roku 1906 zaplatil nový majitel 7,62 milionu korun včetně aukční provize. S touto cenovkou se dílo zařadilo na první místo autorova historického aukčního žebříčku. 
 
 
 
Otakar Kubín: Výhled do zahrady z umělcova ateliéru "Bouda", 1906,
olej na plátně, 81 x 60,5 cm,
Adolf Loos Apartment and Gallery, 4. 12. 2022,
konečná cena: 7 623 000 Kč
 
Nutno ovšem dodat, že dosavadní jednička, obraz Prorok, se na druhé místo propadl jen díky nižší aukční provizi, kterou si v říjnu 2020 ke kladívkové ceně připočítala aukční síň 1. Art Consulting. Při porovnání cen na kladívku bez provizí Prorok s cenovkou 7,1 milionu korun stále Výhled do zahrady přiklepnutý za 6,3 milionu korun poráží.
 
Na domácí aukční maximum se v neděli dostala i rakouská krajinářka Marie Egner. Za její Jasné jarní ráno z roku 1894 zájemce zaplatil vyvolávací cenu 5,57 milionu korun s provizí. Dosavadní rekord autorky, jejíž díla se na aukcích objevují jen zřídka, za obraz Z Alp vydražený v roce 2016 překonalo Jasné jarní ráno o 4 miliony korun. (Více o díle Marie Egner čtěte v článku Klenot rakouské malby 19. století: Marie Egner)
 
 
Marie Egner: Am lichten Frühlingsmorgen, 1894, olej na plátně, 86,5 x 120,8 cm, Adolf Loos Apartment and Gallery 4. 12. 2022, vyvolávací cena: 4 600 000 Kč (+ 21% provize)
Marie Egner: Am lichten Frühlingsmorgen, 1894,
olej na plátně, 86,5 x 120,8 cm,
Adolf Loos Apartment and Gallery 4. 12. 2022,
konečná cena: 5 566 000 Kč
 
 

Obří skoky

 
Účastníci aukce se u řady položek nechali strhnout k mohutnému přihazování, o čemž svědčí i fakt, že vyvolávací ceny v průměru vyhnali o 72 procent. Pro srovnání, v jarní aukcí Adolf Loos Apartment and Gallery se jim povedlo posunout vyvolávací ceny v průměru o 56 procent. 
 
 

TOP 5 cenových nárůstů na prosincové aukci Adolf Loos Apartment and Gallery

Pořadí Autor Dílo Cena
s provizí v Kč
Nárůst vůči
vyv. ceně
Dražitel
1. Šíma Ladislav Muž s holí 2 238 500 +2367 % Sál/telefon
2. Válová Květa Není možné se skrýt 90 750 +971 % Sál/telefon
3. Burian Zdeněk Odkaz lovce z tajgy  181 500 +900 % Internet
4. Švabinský Max Dáma se Slunečníkem (Božena Němcová) 56 870 +840 % Sál/telefon
5. Kokolia Vladimír Bez názvu 278 300 +505 % Sál/telefon
 
 
Ze řetězu se sběratelé utrhli u dražby kuboexpresionistického obrazu Muž s holí od Ladislava Šímy. Začínali na vyvolávací ceně 90 750 korun (s provizí) a během osmi minut a 117 příhozů startovací cenu vyhnali na téměř 25násobek. Konečná cena 2,24 milionu korun násobně překonala dosavadní autorovo aukční maximum. Obraz je jedním z mála, které se z roku 1912, kdy Šíma opustil skupinu Osma, zachovaly. Šímova díla jsou poměrně vzácná i na tuzemských aukcích. V posledních osmi letech se prodal v průměru jeden jeho obraz ročně. Čtrnáct děl za stejnou dobu kupce nenašlo.
 
 
 
Ladislav Šíma: Muž s holí, 1912,
olej na plátně, 100 x 64 cm,
Adolf Loos Apartment and Gallery, 4. 12. 2022,
konečná cena: 2 238 500 Kč
 
Předchozí Šímovo maximum padlo v roce 2018. Jeho Autoportrét se tehdy prodal za 347 200 korun s aukční provizí.
 
Na desetinásobek vyvolávací ceny se vyšplhala litografie Květy Válové Není možné se skrýt z roku 1969 (90 750 Kč) a akvarel Zdeňka Buriana Odkaz lovce tajgy z roku 1956 (181 500 Kč). Hranici desetinásobného navýšení atakovala také litografie Dáma se slunečníkem od Maxe Švabinského (56 870 Kč). 
 
 
 
Květa Válová: Není možné se skrýt, 1969,
litografie, 38 x 44,5 cm,
Adolf Loos Apartment and Gallery, 4. 12. 2022,
konečná cena: 90 750 Kč
 
 

Osmkrát přes milion

 
Nad milion korun se dostalo osm prodaných děl, což bylo o čtyři méně než na jarní aukci. Kromě obrazu Marie Egner, u něhož aukční síň nestanovila předaukční odhad, se všechny milionové položky přehouply přes horní hranici odhadu.
 
Celkově se z pohledu předaukčních odhadů prosincová dražba vydařila více než jarní aukce. Nad horním očekáváním skončilo 57 dražených děl. Na jaře jich bylo 33. Na spodní hranici předaukčního odhadu tentokrát nedosáhlo 36 položek, zatímco na jaře pod odhadem skončilo 64 dražených děl.
 
Zatímco na jaře se za vítěze aukce mohli považovat zájemci, kteří byli připojeni přes internetovou platformu Livebid, v prosinci bodovali především nakupující v sále a na telefonu. Přes internet zvítězili sběratelé u 40 položek, celkem za ně zaplatili 8,24 milionu korun. 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...