Raný i málo známý Reynek
Galerie Goltzova tvrz 30.11. a Zezula 4. 12. 2021
Text Koucká Tereza Date 29.11.2021
V posledních týdnech jsme svědky opětovného zvýšeného zájmu o práce Bohuslava Reynka. Zhruba před týdnem padl na aukci European Arts nový aukční rekord za jeho práci. I v nadcházejících dražbách se ještě pár zajímavých Reynkových tisků objeví.
![]() |
Grafický list Veronika IV bude v úterý 30. listopadu dražit Galerie Goltzova tvrz. Podle soupisu Reynkových děl dostupného online, jehož autorkou je Annick Auzimour, existuje pouze sedm variant tisku tohoto vročení a velikosti. Letos v létě, od 6. července do 12. září, byl tento exemplář součástí výstavy Petrkov v nás, aneb pocta Bohuslavu Reynkovi v Galerii výtvarného umění v Havlíčkově Brodě. Přehlídka, na které společně vystavovali malířky Marcela Burdová, Jitka Hilská, architekt David Vávra a scénograf Vítězslav Fejlek svá díla ovlivněná Reynkovou tvorbou, byla uspořádána k 50. výročí umělcova úmrtí.
Právě suchá jehla nebo lept (případně kombinace obou technik) s monotypem byla technika, kterou Bohuslav Reynek dlouho vyvíjel a stala se pro něj postupem let zcela příznačnou. Otištěním barvy ručně nanesené na desku na prázdný papír a následným nátiskem grafiky samotné docílil výrazné barevnosti výsledných tisků, tedy vlastnosti, které pouhým kolorováním nebylo možno dosáhnout. Výsledkem tohoto postupu společně s dotvořením listu pomocí dřívka a husté barvy je fakt, že každá taková práce je zcela originální.
![]() |
|
Zvláštností bezejmenné suché jehly, kterou v sobotu 4. prosince nabídne aukční dům Zezula, je nejen její datace do doby, kdy Reynek začal zkoumat možnosti grafických technik, tedy do první poloviny 30. let, ale také nejspíše autorem samotným připsané vročení. To se na pozdějších pracech už vůbec nevyskytuje, nebo jen zcela výjimečně. Suchá jehla je v tomto Reynkově raném období typickým médiem, později převládají suché jehly (případně lepty) kombinované s technikou monotypu, jejichž technologie byla nastíněna výše.