ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Běla Kolářová poprvé přes milion

Sýpka 15. 10. 2017

Jedním z letošních největších úspěchů, minimálně na poli poválečného umění, je nový aukční rekord Běly Kolářové. Její asambláž Variace na dva trojúhelníky IV z roku 1968 se na nedělní aukci společnosti Sýpka prodala za nečekaných 1,9 milionu korun.

 

Běla Kolářová: Variace na dva trojúhelníky IV, 1968,
Běla Kolářová: Variace na dva trojúhelníky IV, 1968,

asambláž, patentky na kartonu, 58 x 58 cm,
cena: 1 880 000 Kč, Sýpka 15. 10. 2017

 

 

Čtvercová asambláž z šatních spínadel startoval na částce 280 tisíc korun (bez aukční provize). Podle majitelky aukční síně Sýpka Ireny Velkové se o ni ucházelo deset zájemců na telefonu a čtyři dražitelé přímo v sále. "V částkách nad 1 000 000 Kč se o dílo Běly Kolářové utkali dva klienti na telefonu. Většina zájemců byla z České republiky, dílo však nakonec získal klient ze zahraničí," dodává Velková. Konečná cena na sále činila 1,6 milionu korun, včetně snížené 18procentní provize tedy vítěz aukce nabídl částku 1,88 milionu korun.

Do letošního června měl Kolářové aukční rekord hodnotu 180 tisíc korun. Za tuto částku byla před pěti lety na aukci společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery vydražena jiná asambláž z téhož cyklu, Variace na dva trojúhelníky I. Aukční síň 1. Art Consulting v červnu slavila úspěch s asambláží Životopis jedné patentky VIII ze začátku 80. let, která vystoupala z 300 na 504 tisíc korun (více o tomto díle zde). Na říjnové aukci téže společnosti se pak ještě asambláž z líčidel Vizitky (Deníček z týdne na horách) z roku 1977 dostala ze 78 na 420 tisíc korun.
 

Běla Kolářová: Variace na dva trojúhelníky I, 1968,
Běla Kolářová: Variace na dva trojúhelníky I, 1968,

asambláž, patentky na kartonu, 60 x 60 cm,
cena: 180 000 Kč, Adolf Loos Apartment and Gallery 18. 4. 2012

 

 

Skutečnost, že dílo získal zahraniční zájemce, je příznačná. Běla Kolářová je dnes v zahraničí patrně nejznámější a nevystavovanější českou umělkyní druhé poloviny 20. století. Před deseti lety byla zařazena na Documentu v Kasselu a letos se její rozměrná asambláž z kancelářských svorek Pětkrát čtyři z roku 1967 objevila na skupinové výstavě Making Space: Ženy umělkyně a poválečná abstrakce v Museum of Modern Art v New Yorku (více o zahraniční reflexi umělkynina díla zde).

Loni se dvě Kolářové asambláže z konce 60. let objevily na aukci Sothebyʼs v Londýně, kde se prodaly v přepočtu za 370 a 560 tisíc korun. Cena dosažená na aukci Sýpky je nejen umělkyniným novým mezinárodním aukčním rekordem, ale o víc jak čtvrtmilionu překonala i částku, za kterou MoMA před šesti lety privátně koupila zmíněný obraz Pětkrát čtyři (více zde). "Naše očekávání prodeje se pohybovalo kolem částky 800 000 korun. Výsledná částka 1 880 000 Kč byla pro všechny zúčastněné nečekaným překvapením a zážitkem. Ukazuje, že určitá díla mimořádné kvality jsou v konkrétní situaci magnetem, jenž přitáhne pozornost a zájem sběratelů, kteří jsou za jeho získání ochotni zaplatit rekordní částku," komentuje dosaženou cenu Irena Velková.
 


Běla Kolářová: Životopis jedné patentky VIII. (Na hliněných nohách), 1982,
asambláž, patenteky na kartonu, 56 x 83 cm,
cena: 504 000 Kč, 1. Art Consulting 7. 6. 2017

 

 

Kolářová s asamblážemi z drobných objektů, jako jsou kancelářské svorky, žiletky či zápalky, systematicky pracovala od roku 1964. Nejprve je organizovala do pravidelných rastrů, později z nich skládala obrazce použitého objektu – spínadlo vyskládané z patentek (cyklus Velké spínadlo z roku 1971) či velká kancelářská svorka tvořená pečlivě vyrovnanými svorkami (např. Katedrála, 1969). Šatní spínadla byla od počátku jedním z jejích oblíbených materiálů (Vzorník patentů I, 1964). Znovu se k nim vrátila v 80. letech, kdy vytvořila zmíněný osmidílný cyklus Životopis jedné patentky.

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...