ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Košická moderna

Košice se v 20. letech minulého století staly na krátko významným mezinárodním centrem moderního umění. Složitá národnostně-politická situace v okolních zemích sem po první světové válce přivedla řadu umělců a intelektuálů. Nejznámějším českým malířem, který v Košicích krátce působil, je František Foltýn. Mezi klíčové slovenské představitele košické moderny pak patří Anton Jasusch a Konštantín Bauer. Na trhu jsou špičková díla tohoto období prakticky nedostupná.

Konštantín Bauer: Pri trati

Konštantín Bauer: Pri trati / 1927 / olej na plátně / 61 x 70 cm

vyvolávací cena: 90 000 eur (bez 19% aukční provize)

 

Východní Slovensko se na přelomu 10. a 20. let minulého století nacházelo ve složité politické situaci. Neochota uznat nový československý stát a silná vazba na Maďarsko se zde řešily obsazením československým vojskem. Košice, tehdy převážně maďarské město, byly od roku 1919 dočasným útočištěm pro řadu levicových intelektuálů z Maďarska, kteří zde nalezli azyl po potlačení republiky rad. Přicházela sem ale i řada německých, českých a moravských modernistů. V Košicích 20. let se tak ojedinělým způsobem protnuly vlivy maďarské, české, slovenské i polské a ukrajinské umělecké avantgardy.

Integrující osobností byl původem český kulturní činitel dr. Josef Polák, od roku 1919 ředitel Východoslovenského muzea. Z Košic se snažil vytvořit živé umělecké centrum doby, založil zde pod vedením Eugena Króna první veřejnou uměleckou školu. Jako dosazený představitel nového státu usiloval o představení nových poválečných tendencí českého umění. V roce 1921 zde po Praze a Brně proběhla repríza výstavy Tvrdošíjní a hosté, kde byli představeni kromě českých umělců mimo jiné také Otto Dix a Paul Klee. Usiloval také o reprízu první výstavy Devětsilu, která se nakonec neuskutečnila.

Konštantín Bauer: Pri trati / 1927

Konštantín Bauer: Pri trati / 1927 / olej na plátně / 45 x 46 cm

prodáno za 62 000 eur

 

Právě na pozvání Josefa Poláka odchází v roce 1921 z Bratislavy do Košic i František Foltýn (1891–1976). Pobývá také na Podkarpatské Rusi, maluje v okolí Mukačeva a v Užhorodě. Už v lednu 1922 Polák Foltýnovi v muzeu organizuje samostatnou výstavu. Vystavuje také s dalšími modernisty, Maďarem Gejzou Schillerem, Eugenem Krónem, Konštantínem Bauerem a dalšími. Už od roku 1924 ale Foltýn působí v Paříži. Cenné umělecké doklady tohoto krátkého období jsou dnes většinou v českých veřejných sbírkách. Přesto trhem v posledním desetiletí prošlo několik zajímavých kusů. Už před dvanácti lety se u 1. Art Consulting objevila oboustranná Krajina z okolí Mukačeva, její cena už tehdy vzrostla čtyřnásobně na 2,18 milionu korun. Před dvěma lety se pak u Arcimbolda dražila zdařilá krajina Na kraji města (Košice) s dosaženou cenou 1,32 milionu korun. Zajímavý je aukční osud krajiny s pohledem na Mukačevo, prodané v Dorotheu v roce 2008 s výrazným nárůstem za 900 tisíc korun. Stejný olej pak loni na podzim v bratislavské síni Soga vyšel nového majitele na 191 tisíc eur (4,9 milionu korun). Z cenných Foltýnových figurálních prací košického období nabídla v roce 2008 Galerie Kodl špičkovou kompozici Odpolední siesta, která se prodala za 2,04 milionu korun.

Relativně často se na slovenském trhu v posledních letech prodává klíčový představitel košické moderny Anton Jasusch (1882–1965). Jeho tvorbu, pohybující se na pomezí figurace a duchovně prodchnuté vizionářské abstrakce, výrazně poznamenaly traumatizující zážitky z fronty první světové války a zajateckých táborů. Jasusch propojuje ještě secesně symbolistní náměty koloběhu životů a putování duší s modernistickým futuristicko-expresivním rukopisem. I když se Jasusch v nabídce slovenských síní objevuje pravidelně, dvojice cenných pláten z období košické moderny Mesačný svit a Vo víre noci byla přesto v rámci nabídky trhu zcela výjimečná. Na loňské jubilejní sté aukci společnosti Soga byla prodána za 38 a 44 tisíc eur. Malba Výkrik beznádeje z téhož období našla v červnu loňského roku kupce dokonce za 106 tisíc eur.

František Foltýn: Krajina u Mukačeva / 1922

František Foltýn: Krajina od Mukačeva / 1922
olej na plátně / 70 x 90 cm / cena: 191 160 eur / Soga 15. 11. 2011

 

O poznání horší je situace s dostupností méně známých autorů tohoto okruhu. Z nich přímo typickým příkladem je malíř Konštantín Bauer (1893–1928). Původním povoláním strojní inženýr je autorem děl z prostředí košické proletářské periferie, prací s možná vůbec nejsilnější malířskou i lidskou výpovědí z celého košického okruhu. Stylově se jeho tvorba přiklání k primitivizujícímu civilismu, svým nadčasovým tragickým sociálním rozměrem připomene ostravského Valentina Držkovice nebo Ferdiše Dušu. Slovenská národní galerie vlastní ve svých sbírkách například krutě sugestivní plátno Odsúděná (Orgie) z roku 1927, znázorňující skupinku opilých mužů sápajících se na obnaženou venkovanku. Nevelké Bauerovo dílo se po několika letech tvorby, už v roce 1928, předčasně uzavřelo. Není tedy divu, že se tento autor v aukcích neobjevuje. Mezinárodní databáze Artprice jeho jméno dokonce ani neregistruje. Přesto jde o jednoho z nejosobitějších a nejvýraznějších slovenských malířů. Možná vůbec první Bauerovu malbu, která se v posledních letech objevila v aukci, publikovaný olej Pri trati (1927), bratislavská aukční síň Art Invest loni privátně prodala za 62 tisíc eur. Stejná síň letos v listopadu bude dražit Bauerův olej Periféria ze stejného roku. Dražba začne na částce 90 tisíc eur.

Košice budou v příštím roce Evropským hlavním městem kultury a jednou z důležitých akcí festivalu má být i velká výstava košické moderny, na jejíž přípravě tamní Východoslovenská galerie pracuje již několik let (letos na jaře například proběhla mezinárodní konference na toto téma). Výstava i chystaná doprovodná publikace slibují nové zhodnocení a reinterpretaci tohoto významného kulturně-výtvarného fenoménu v rámci středoevropského kontextu.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...