Kupkova Amorfa v Paříži

Studie k Amorfě Františka Kupky v aukci

V rámci výjimečné kolekce prací na papíře se bude 25. března v Christie's v Paříži dražit i studie k Amorfě Františka Kupky, snad nejznámějšímu autorovu dílu vůbec. Cenu jedné z kvašových studí, či možná spíš variant slavného obrazu aukční katalog odhaduje na 30 až 50 tisíc eur. Netřeba dodávat, jak atraktivní je tato položka pro české kupce.

František Kupka: Studie k Amorfě František Kupka: Studie k nebo podle "Amorfy" / 1912 / kvaš a tužka na papíře / 27,9 x 32,3 cm / Christie's 25. 3. 2015

 

Kvaš na papíře se známým námětem Amorfy  Dvoubarevné fugy pochází ze sbírky původem holandské nadace Triton, z jejíž kolekce se bude v Paříži dražit necelých pět desítek prací. Jde o kvalitní vyhlášenou sbírku prací na papíře 19. a 20. století, z níž řada položek figuruje jako zápůjčky do kolekcí veřejných institucí. Sbírka nadace Triton je známá hlavně v posledních letech poté, co z ní byly v Kunsthal v Rotterdamu v roce 2012 zcizeny kresby Moneta, Matisse, Gauguina, Picassa a Luciana Freuda. Jejich současná hodnota je odhadována na 16 milionů liber.

Výběr z kolekce nadace Triton, který jde nyní do dražby v Paříži, byl již počátkem roku představen na letošním London Art Fair. Kupkův kvaš s motivem Amorfy nadace získala v roce 2000 od pařížské Galerie Cazeau-Béraudiere. Jeho autenticitu podle katalogu potvrdil znalec Pierre Brullé. Již z názvu položky je zřejmé, že není jasné, zda vznikla jako přípravná studie k plátnu, nebo skica k již hotové malbě.

Obě přelomové malířské varianty Amorfy (Dvoubarevnou fugu, nyní ve sbírce Národní galerie v Praze, a Teplou chromatiku, nyní ve sbírce Musea Kampa) vystavil Kupka poprvé na podzimním Salonu 1912. Jsou všeobecně pokládány za jedny z prvních abstraktních prací na světě. K oběma obrazům existuje řada kvašových studií či variací. Osm kvašů vztahujících se k Dvoubarevné fuze má ve svých sbírkách například Muzeum moderního umění v New Yorku.

František Kupka: Okolo bodu
František Kupka: Okolo 
bodu / kolem 1920
kvaš na papíře / 
21,6 x 23 cm / 
cena: 310 000 Kč / 
Christie's 6. 2. 2015

 

Odhadní cena kvaše nabízeného v pařížské aukci se pohybuje v rozpětí 30 až 50 tisíc eur, což je v přepočtu přibližně 900 tisíc až 1,5 milionu korun (bez aukční provize a dalších poplatků). Nebylo by však překvapením, kdyby byli čeští sběratelé ochotni jít i výrazně nad tuto hranici.

Jinou Kupkovu časnou abstrakci, pastel ze roku 1913, nabídla pařížská Christie's přesně před rokem (zde). Prodala se v přepočtu přibližně za 700 tisíc korun. Letos v únoru pak byl na aukci v Londýně o něco pozdější kvaš ze série Okolo bodu vydražen za méně než poloviční částku.

Na českém trhu drží v případě Kupkových abstraktních prací na papíře rekord geometrická kompozice ze začátku 30. let, která se před šesti lety na aukci 1. Art Consulting prodala za 2,12 milionu korun. Vůbec nejdražší Kupkovou prací na papíře vydraženou v Česku je pak Ženský akt (1909) původem z kolekce Jindřicha Waldese, který se prodal před deseti lety v Galerii Kodl za 3 miliony korun.

 


Související články

Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu

Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň, 24. 4. 2024

S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpod...

25. dubna 2024
Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024

Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...

19. dubna 2024
Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Tizianovi bych už nové interpretace nepřál

Tizianovi bych už nové interpretace nepřál

14. června 2016

Retromuseum je kvalitativní skok

Retromuseum je kvalitativní skok

25. května 2016

Loučení s Prahou i láskami

Loučení s Prahou i láskami

1. května 2016


<