ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Nové cenové rekordy: mařákovci a geometrie

K cenovým pohybům na aukčním trhu za poslední rok

Aukční trh není jen o velkých milionových rekordech, o nichž se většinou dozvídáme z tisku. To je jen šlehačka na dortu. Daleko zajímavější vnitřní cenový vývoj zaznamenáváme v tak zvaném středním cenovém pásmu, tj. u položek v řádech statisíců korun. Na tomto poli se v uplynulém půlroce údálo mnoho podstatného.

Zdánlivě nenápadné strukturální změny trhu, kterých si stěží někdo všimne. Jen čas od času se objeví zpráva, že za autora, který měl dříve cenový strop na částce 100 tisíc korun, je teď někdo ochoten zaplatit trojnásobek. A těchto zpráv za poslední rok, půlrok, především pak za poslední čtvrtletí, kvapem přibývá. Co to znamená? Nejde jen o to, že rostou ceny autorů, kteří měli dříve své celkem jasně dané cenové limity, případně o jejich díla na trhu nebyl zájem nebo se s nimi příliš neobchodovalo. Především jde o signál naznačující směřování poptávky či sběratelského vkusu.

Jan Honsa: Odpočinek pod kaštany

Jan Honsa: Odpočinek pod kaštany / olej na kartonu / 64,8 x 78 cm

vyvolávací cena: 120 000 Kč / konečná cena: 456 000 Kč / Dorotheum 26. 5. 2012

 

V posledních měsících byl v tomto směru více než patrný růst ve dvou oblastech. Někdy i překvapivě rostly ceny u méně známých malířů krajinářské školy počátku 20. století. Ty reprezentují zřejmě typický konzervativní středostavovský vkus s poměrně širokou sběratelskou základnou. Od počátku roku si takto na nové rekordy sáhly například méně známí mařákovci jako Josef Bárta (Koupající se hoši, 356 tisíc korun), Jan Honsa (Odpočinek pod kaštany, 456 tisíc korun),  nebo Karel Langer (Kvetoucí sad, 120 tisíc korun). Výjimečné rané Zátiší se zeleninou Otakara Lebedy pak našlo kupce za 720 tisíc korun.

Otakar Lebeda: Zátiší se zeleninou

Otakar Lebeda: Zátiší se zeleninou / kolem 1894 / olej na plátně / 60 x 79,5 cm

vyvolávací i konečná cena: 720 000 Kč / Pictura 11. 3. 2012

 

Nutno ovšem dodat, že aktéry těchto autorských rekordů bývají vesměs díla na trhu běžně nedostupné kvality. To platí například v případě půlmetrové dřevěné skulptury Jana Štursy Pohřeb v Karpatech s původem ve sbírce Jindřicha Waldese (900 tisíc korun). Svůj dosavadní rekord zde Štursa překonal téměř dvojnásobně. Ve stejném tržním segmentu klasické moderny si nedávno sáhl na novou metu také dříve opomíjený Antonín Pelc, jeho Šička stála nového majitele 720 tisíc korun. Ještě nedávno se přitom jeho díla neprodávala ani za třetinu. Zdaleka nejvíce nových autorských rekordů padá ovšem v oblasti poválečného umění, která zažívá v poslední době nejdynamičtější vývoj. Téměř za milion se tak prodal už i historiky umění nepříliš oblíbený Josef Jíra (Betlém, 975 tisíc korun).

Jan Štursa: Pohřeb v Karpatech

Jan Štursa: Pohřeb v Karpatech / hruškové dřevo / výška 45 cm

vyvolávací i konečná cena: 900 000 Kč

Adolf Loos Apartment and Gallery 18. 4. 2012

 

Hitem posledních měsíců se pak stává poválečný konstruktivismus a geometrická abstrakce. Ta ještě v nedávné době nebyla na trhu vůbec k mání, teď v ní (také z tohoto důvodu) padá jeden rekord za druhým. Oproti zmiňovaným mařákovcům naopak může, s jistou dávkou zjednodušení, reprezentovat vkus nové sběratelské vrstvy z řad bankéřů nebo lékařů mezi třicátým a padesátým rokem věku. Tito dobře situovaní "singles" tak možná těmito solitérními kusy dovybavují své nadstandardní velkometrážní pražské byty. Za 720 tisíc korun se tak v červnu prodaly sochařské objekty Stanislava Kolíbala (Rámečky, 1969) nebo Karla Nepraše (Hlava - fontána č. 4). Nových cenových hladin dosáhli také Hugo Demartini, Jiří Hilmar, Radoslav Kratina, Jan Kubíček nebo Běla Kolářová.

 
Jiří Hilmar: Reliéf

Jiří Hilmar: Reliéf / 1976 / papírový reliéf / 104 x 104 cm /

vyvolávací cena: 312 000 Kč / konečná cena: 324 000 Kč / 1. Art Consulting 7. 6. 2012

 

Tyto na první pohled minoritní změny jsou pro vývoj trhu velmi podstatné. Svědčí o jeho rostoucí zralosti, šíři a kvalitě nabídky, ale také zvyšující se konkurenci. Na druhé straně také o lepší informovanosti a kultivovanosti kupců. Jsou odrazem nejen změn ze strany nabídky, jako byl právě nedávný boom položek poválečného a současného umění, které doslova přes noc začaly nabízet téměř všechny aukční domy. Svědčí především o tom, jak vývoj trhu sledují a vnímají samotní kupci. Ti reagují na vyšponované ceny, které jsou nuceni platit za hvězdy klasické a nyní už i poválečné moderny vyhledáváním dalších skulin trhu.

Zkušení kupci tak pochopitelně hledají nové investiční strategie, snaží se vytěžit potenciál autorů, kteří jsou kvalitní, ale nejsou zatím tak populární nebo známí. Hřeší tak především na to, že průměrný český kupec se stále ještě orientuje zejména podle jmen, vyhledává "značky trhem prověřené kvality" jako je Filla, Špála, Kupka, Toyen, Štyrský, v poslední době třeba i Medek, Boštík nebo Sýkora. Kvalita, provenience a výjimečnost samotného díla jsou v Čechách stále ještě nedoceněné hodnoty, které teprve postupně přicházejí na pořad dne.

Přehled autorských rekordů u děl z první poloviny 20. století.

Přehled autorských rekordů v kategorii poválečného umění.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...