ART+, vše o trhu s uměním
Duben 2017 1163 

Art+Antiques Úspěšný začátek

1. Art Consulting 22. 2. 2015

Nejdražším dílem únorové aukce v Topičově salonu se nečekaně stal raný obraz Jiřího Karse Z Lisabonu, který jsme představovali v minulém čísle v rubrice Na trhu. Z minimálního podání 456 tisíc se konečná cena vystoupala až na 3,74 milionu korun.

 

Jiří Kars: Lisabon / 1907 Jiří Kars: Lisabon / 1907
olej, plátno / 55 x 65 cm
cena: 3 737 000 Kč

 

Předchozí, sotva čtvrt roku starý Karsův aukční rekord tak byl překonán víc jak trojnásobně. Tento úspěch je jen dalším potvrzením rostoucího zájmu o Karsovo dílo (více zde).

 

Dohromady sběratelé na první z velkých aukcí v nové sezóně, která se konala v neděli 22. února, utratili 25,5 milionu korun. Nového majitele našlo téměř 70 procent ze 177 nabízených položek. Milionovou hranici překonala čtyři díla, za více než sto tisíc korun bylo draženo dalších 36 obrazů, soch a prací na papíře. V nových autorských rekordech se vedle Karse prodala ještě díla Věry Janouškové a Jiřího Balcara.

 

Věra Janoušková: Pavouk / 1992
Věra Janoušková: Pavouk / 1992
ocel, fáč, osinkocement / výška 90 cm
cena: 1 672 000 Kč

 

Cena 1,67 milionu korun za sochu Pavouk od Věry Janouškové je podobným překvapením jako prodej Karsova obrazu. Na aukční rekord by přitom stačil již prodej za vyvolávací cenu 430 tisíc korun. Nutno však dodat, že žádné srovnatelné Janouškové dílo se v aukci dosud neobjevilo. Většinou jsou nabízeny jen její práce na papíře. Za více než tři sta tisíc se prodaly jen dvě její sochy, a to již v letech 2006 a 2008. Metr vysokou stylizovanou sochu pavouka z osinkocementu Janoušková vytvořila v roce 1992 a byla vystavena na několik jejích výstavách.

 

Dalšími milionovými položkami byly obrazy dvou v zahraničí působících malířů přelomu 19. a 20. století, Alfonse Muchy a Jaroslava Věšína. Muchův obraz Dívka s modrou mašlí a věnečkem z roku 1901 vystoupal z necelých 1,8 milionu na 2,26 milionu korun. Věšínův o čtyři roky mladší obraz Kočovníci za soumraku se prodal za vyvolávací cenu 1,02 milionu korun.

 

Těsně pod milion, za vyvolávací cenu 960 tisíc korun, byla vydražena ještě jedna z abstrakcí Františka Foltýna. Z klasické moderny je třeba zmínit také obraz Františka Hudečka Sensitivní hlava z roku 1939, který se prodal za 600 tisíc korun, což je pro Hudečka druhá nejvyšší v aukci dosažená cena.

 

Jiří Balcar: Událost I. / 1962
Jiří Balcar: Událost I. / 1962
olej na plátně / 135 x 82 cm
cena: 660 000 Kč

 

Další výrazné prodeje byly realizovány v kategorii poválečného umění. Rekordem je cena 660 tisíc korun za obraz Jiřího Balcara Událost I. z roku 1962. Ačkoliv šlo o prodej za vyvolávací cenu, předchozí, devět let staré autorovo maximum bylo překonána o téměř 180 tisíc korun.

 

Úspěchem je také cena 780 tisíc korun za protrhávanou kresbu Oko zavřené od Adrieny Šimotové. Rozměrná práce na papíře z roku 1999 startovala na méně než poloviční částce. Třetí nejvyšší autorskou cenou je částka 660 tisíc korun pro Stanislava Kolíbala, v případě jeho Symetrického objektu z roku 1965 však šlo o prodej za vyvolávací cenu.

 

Z 336 na 492 tisíc korun se dostala jedna z akustických kreseb Milana Grygara, což je na práci na papíře středního formátu vynikající výsledek. O jeden příhoz níže, za 480 tisíc korun, se prodal Jabloňový sad v zimě od Oty Janečka, malba na plátně z roku 1951. Výrazné nárůsty zaznamenala dále díla Karla Nepraše (456 tisíc), Stanislava Podhrázského (396 tisíc) nebo Jana Kubíčka (372 tisíc korun).

 

Auguste Renoir: Studie ženského aktu / 1919
Auguste Renoir: Studie ženského aktu / 1919
kresba tuší a křídou na papíře / 62 x 45 cm 
cena: 588 000 Kč

 

Několik výjimečných prodejů bylo realizováno také v kategorii prací na papíře, v čele se dvěma díly světových autorů. Pozdní Studie ženského aktu od Augusta Renoira odešla s nárůstem za 588 tisíc, abstraktní kompozice od Vasilije Kandinského, litografie z roku 1923, se prodala za vyvolávací cenu 192 tisíc korun.

 

Z dalších děl jmenujme jemnou kresbu dívky od Alfonse Muchy, která vystoupala ze 168 na 264 tisíc korun, nebo plakát zvoucí na I. výstavu spolku Mánes od Arnošta Hofbauera, který se prodal za 72 tisíc korun, tedy za více než dvojnásobek minimálního podání. Zájem byl také o kresby Karla Nepraše, z pěti nabízených nalezly kupce tři a to v rozmezí od 26 do 31 tisíc korun.

 

Celkově úspěšnou aukci poněkud pokazilo, že mezi neprodanými položkami zůstaly tři nejdražší obrazy aukce – reprezentativní zátiší od Emila Filly z poloviny 20. let, modré Vrásnění z roku 1969 od Václava Boštíka a obraz Noční nábřeží od Jakuba Schikanedera. Prvně jmenované dílo bylo nabízeno za 8 milionů, druhé za 3,44 a třetí za 3,3 milionu korun. Požadované ceny nejsou nikterak přehnané, na vině je spíše celková stagnace v tomto nejvyšším segmentu trhu.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...