ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Dobrodružství sběratelství i falsifikace

Z knihovničky českého sběratele

V nepřeberném množství uměleckých publikací na našem knižním trhu se v posledních měsících objevily i ty, které se úzce týkají fungování trhu s uměním. Jde o překladové tituly prestižních zahraničních nakladatelství, které do našeho prostředí přinášejí tolik potřebný aktuální angloamerický diskurs nad tématy sbírání umění, investice do umění, ale i dějin a současnosti uměleckého padělatelství a falsifikace.

Thea Westreich Wagner a Ethan Wagner, foto www.phaidon.com

Za pozornost stojí především dvojice knih, která se k nám v poslední době dostala z produkce britského nakladatelství Phaidon, zaměřujícího se na vizuální umění. Sbíráním umění v kontextu současného aukčního a galerijního trhu, soudobé umělecké produkce i sbírkových institucí, se zabývá publikace Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc, vydaná v českém překladu v roce 2013. Autory fundované publikace jsou publicista Ethan Wagner a jeho žena, konzultantka Thea Westreichová Wagnerová. Oba manželé, vlastníci obsáhlé sbírky současného umění, staví na svých vlastních zkušenostech v této oblasti. Ty je přivedly až na pomyslný sběratelský vrchol – část vybudované kolekce mají odkazem přislíbeny Whitneyho muzeum amerického umění v New Yorku a pařížské Centre Pompidou.

Již na samotné struktuře knihy je znát veskrze praktický přístup autorů ke sledované problematice „dobrodružství zvaného sbírání umění“. Řeší se zde celá řada zcela pragmatických otázek, otázky zaměření sbírky, osobního vkusu i řada záludností uměleckého trhu, v neposlední řadě přirozeně i otázky finanční. Kniha s řadou trefných postřehů, více či méně aplikovatelných na naše lokální podmínky, je doprovázena bohatým a hravým obrazovým doprovodem.

Letos na podzim pak tuto prakticky pojatou publikaci o dobrodružství sběratelství, jež může být vášní, investicí, ale příznačně často i „něčím mnohem víc“, doplnila na českém trhu kniha Umění falsifikace: myšlení, motivy a metody padělatelských mistrů, která vyšla v originále u Phaidonu teprve před rokem. Specifické zaměření jejího autora, amerického historika umění z řad mladší generace Noaha Charneyho (*1979), specializujícího se na dějiny umění a současně kriminalistiku, přitom slibuje velmi fundované a zajímavé čtení.

Charney, zabývající se mimochodem ve své disertaci architekturou Josipa Plečnika, je nejen publicistou uznávaným renomovanými zahraničními periodiky, ale i zakladatelem neziskové Asociace pro výzkum zločinů proti umění (ARCA). Knihu navíc doprovází nejen kvalitní obrazový materiál, v němž defiluje množství známých ikon historie vizuálního umění, ale i zcela profesionální poznámkový a bibliografický aparát, odkazující ji jako velmi doporučeníhodnou četbu i pro studenty uměleckých oborů.

Noah Charney, foto www.phaidon.com

Obě zajímavé knihy do českého prostředí přineslo nakladatelství Kniha Zlín, k oběma bychom v příštím roce rádi přinesli podrobnější recenze. Spíše laickým zájemcům o svět umění, jeho instituce a zákonitosti, je pak určen praktický humoristický slovník Philipa Hooka Snídaně u Sothebyho: Svět výtvarného umění od A do Z, který před dvěma lety vydalo londýnské Penguin Books. Český překlad vyšel ve Zlíně v letošním roce.

Připomeňme jen, že z produkce téhož nakladatelství jsme v minulých letech recenzovali známou publikaci Dona Thompsona Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů (zde). Z české produkce se této problematiky dotkla kupř. kniha Michaela Třeštíka Umění sbírat umění, vydaná v roce 2010 (zde).

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...