ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2019 1392 

Schieleho odpočívající akt

Nově objevená kresba v prodeji

Americké sdělovací prostředky přinesly koncem července zprávu o tom, že v newyorské Galerii St. Etienne došlo k určení dosud neznámé kresby jako autentického díla Egona Schieleho. Do galerie prý ji přinesl sběratel, který umělecké artefakty nakupuje především po bazarech. 

 
Egon Schiele: Odpočívající nahá dívka, kolem 1918
černá křída na papíře, 19,7 x 41,6 cm
soukromá sbírka, na prodej v Galerii St. Etienne
cenový odhad: 100 000 až 200 000 USD
 
Tentokrát však byl nákup muže, který tají svou identitu, pikantnější o to, že k němu došlo v obchodě, který prodává bazarové a secondhandové zboží pro charitativní účely. Nestalo se tomu však nyní, ale už před delší dobou. Dotyčný kontaktoval Galerii St. Etienne, která se specializuje na rakouské a německé umění expresionismu, poprvé před rokem. Jím poslané fotografie se však galerii nezamlouvaly a požádala ho o zaslání kvalitnějších snímků. To mu trvalo celý rok.
 
Ředitelkou galerie je Jane Kallir, specialistka na Schieleho tvorbu obecně, především však na jeho kresby a akvarely. Když muž do galerie s kresbou přišel, Jane Kallir podle svých slov byla velmi záhy přesvědčena o její pravosti. Když ji pak srovnala s dalšími Schieleho kresbami, zjistila, že mezi ně dokonale zapadá a vysledovala, že umělec stejnou dívku a její matku několikrát kreslil nedlouho před svou smrtí v roce 1918.
 
Vzniklo s nimi dohromady asi 20 kreseb. Dvě z nich, které mohly podle ní dokonce pocházet ze stejného sezení, jsou dnes ve sbírkách Metropolitního muzea v New Yorku a vídeňského Leopold Musea. Část těchto kreseb sloužila jako studie pro litografii Dívka vzniklou ve stejném roce (ve sbírkách ji má například Metropolitní muzeum).  
 
 

 

Egon Schiele: Dívka, 1918
litografie na papíře, 45,2 × 63 cm bez rámu
(exemplář z Metropolitního muzea v New Yorku)
 
Podle Jane Kallir je situace, kdy někdo přijde do její galerie s originálním dílem, velmi výjimečná. Aby navíc pocházela z podobného nákupu, je zcela ojedinělé. Ročně prý prohlédne stovky prací či jejich fotografií, z nichž valná většina jsou buď falza, napodobeniny nebo méně zdařilé kopie Schieleho děl. Aktuální kresba byla v 60. letech nepříliš kvalitně adjustována a zarámována, proto podle ní nevypadala jako něco příliš cenného a skončila tam, kde ji objevil současný majitel. Datace a signatura byly rovněž druhotně odstraněny. 
 
Jane Kallir je vnučkou rakouského historika umění a galeristy Otto Kallira, který po své emigraci do USA v roce 1939 Galerii St. Etienne založil. Do USA v té době přišlo společně s Židy prchajícími z Evropy i velké množství děl Egona Schieleho. Kallir celý život zasvětil jejich studiu a zasloužil se o to, aby se umělec stal v Americe známým. Jeho vnučka podle svých slov jen pokračovala v rodinné tradici. Jane Kallir je, mimo dalších knih a statí v prestižních katalozích, autorkou kompletního soupisu Schieleho prací, který vyšel v roce 1990, jeho doplněná verze pak o osm let později. Dodnes se zabývá hledáním provenience nacisty zabavených děl.
 
Nově objevenou kresbu je možno až do října letošního roku v Galerii St. Etienne spatřit. Je zde součástí výstavy The Art Dealer as Scholar, která prezentuje díla trojice rakouských výtvarníků: Egona Schieleho, Alfreda Kubina a Käthe Kollwitz (více zde). Galerie cenu kresby odhaduje v rozmezí 100 až 200 tisíc dolarů, což je zcela v souladu s prodeji obdobných umělcových děl na trhu s uměním. 
 
 
 
Egon Schiele: Domy s pestrým prádlem (Předměstí II), 1914
olej na plátně, 99 x 119 cm 
cena: 24 681 250 GBP (40 030 519 USD)
Sotheby's Londýn 22. 6. 2011
 
Ačkoli Egon Schiele zemřel velmi předčasně, v říjnu 1918, ve svých 28 letech na španělskou chřipku, zanechal za sebou velké množství prací. Jen trhem prošlo podle databáze Artprice více než 1000 kreseb a akvarelů, několik stovek tisků a skoro stovka olejomaleb. Aukční maximum za Schieleho dílo pochází z roku 2011, kdy se v londýnské pobočce Sotheby's prodal olej Domy s pestrým prádlem (Předměstí II) namalovaný v roce 1914. Ze svého majetku ho tehdy rozprodávalo vídeňské Leopold Museum. S cenou dosahující téměř 25 milionů liber (přes 40 milionů dolarů), předčil více než dvojnásobně rekord předešlý. Celkem 24 umělcových maleb už bylo vydraženo za cenu vyšší než milion dolarů.
 
I jeho kresby a kombinované techniky na papíře stoupají do mnohamilionových částek. Nad hranicí milionu dolarů jich bylo prodáno doposud více než osm desítek. Nejdražší, tužka a kvaš na papíře s názvem Milenci (Autoportrét s Wally) z doby kolem roku 1914 vystoupala v roce 2013 rovněž u Sotheby's na bezmála osm milionů liber (více než 12 milionů dolarů). Kreseb tužkou nebo křídou ze závěru umělcova života také byla nabízena spousta a jejich ceny se pohybují v řádu desítek až stovek tisíc dolarů. Letos v květnu se například u Christie's prodala kresba Ležící dívčí akt z roku 1917 za 250 tisíc dolarů včetně aukční provize. 
 
 
Dívčí akt ležící vpravo, v celé figuře, 1917  tužka na papíře, 29,6 x 46,1 cm cena: 250 000 USD Christie's New York 14. 5. 2019

 

Dívčí akt ležící vpravo, v celé figuře, 1917 
tužka na papíře, 29,6 x 46,1 cm
cena: 250 000 USD
Christie's New York 14. 5. 2019
 
zdroje: CNN, The Art Newspaper, Artnet.com 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...