Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň, 24. 4. 2024

S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpodobně do renomované hongkongské sbírky, která se už několika špičkovými Klimty pyšní.

Alternativní popis Pohled do sálu aukční síně im Kinsky v rámci Dražby Gustava Klimta ve středu 24. dubna 2024. Vedle Podobizny slečny Lieserové byla vystavena i přípravná kresebná studie. Zdroj: Live Stream Auktionshaus im Kinsky, 2024

Středeční odpoledne ve vídeňské aukční síni im Kinsky opanovalo jediné jméno, Gustav Klimt. Skloňovalo se u patnácti děl z celkem devatenáctipoložkové dražby. Hlavní lákadlem nabídky byla ukázka portrétního mistrovství z autorova pozdního období, podobizna tmavovlasé a tmavooké dívky ve výrazně vzorovaném plášti na jasně oranžovo-červeném pozadí.

Rakouští pořadatelé svému jednoznačně nejexkluzivnějšímu obrazu v historii aukční síně dopřáli náležitou mediální i expertní péči a starší bádání o dlouho nezvěstném plátně obohatili o nové výklady v otázkách provenience a identifikace modelky, známé jako slečna Lieserová (Fräulein Lieser). O genezi díla a jeho možných interpretacích jsme psali již před aukcí. Jen několik dní před samotným datem konání například upřesnili informaci o posledním vystavení Podobizny v roce 1926 ve vídeňské Neue Galerie. Odborníci z im Kinsky naznačili, že plátno bylo do expozice vybráno, přerámováno a připraveno k vystavení, ale není archivní doklad o tom, že bylo v galerii opravdu nainstalováno.

O Podobizně slečny Lieserové se hovořilo jako adeptce na některou z předních pozic Klimtova celosvětového aukčního žebříčku, neboť katalogový odhad se pohyboval mezi 30 až 50 miliony eur (bez poplatků). S obecnou cenotvorbou zahýbaly jak dva veleúspěšné prodeje z minulého a předminulého roku, oba přes magickou hranici 100 milionů dolarů (vč. poplatků) – Dáma s vějířem a Březový háj, tak neformálně avizovaná poptávka z Asie, konkrétně z Číny či Japonska. Není tedy divu, že pořadatelé vyslali Podobiznu na propagační tour prozíravě i do Hongkongu.

Aura mnohamilionového díla (v korunách až miliardového) přilákala do vídeňského Paláce Kinských v posledních dnech na 15 tisíc diváků a všechna místa v sále byla před středečním odpolednem beznadějně rezervována. Licitaci řídil šéf společnosti, pan Michael Kovacek, a již od první položky, od 17. hodiny, aktivně a svižně komunikoval jak s dražiteli v sále, tak jejich zástupci na telefonu či on-line. Aukci živě přenášelo několik streamovacích kanálů.

Alternativní popis Egon Schiele: Klečící ženský akt, 1914,
akvarel
im Kinsky Wien 24. 4. 2024
konečná cena: 750 000 EUR (bez poplatků)

První nesmělý potlesk zazněl hned v úvodu u položky číslo 3, Klimtovy kresby Stojícího dívčího aktu, která se ze 60 tisíc eur vypracovala až na 145 tisíc eur. Další napínavý souboj se strhl o akvarelovou kresbu Klečící ženský akt od Egona Schieleho, která byla nakonec přiklepnuta za 750 tisíc eur.

Alternativní popis Gustav Klimt: Sedící poloakt, 1910, 
kresba
im Kinsky Wien 24. 4. 2024
konečná cena: 235 000 EUR (bez poplatků)

Odrazovým můstkem k velkému klimtovskému představení byla ještě cena za kresbu Sedící poloakt, která rozšuměla sál po on-line příhozu na 235 tisíc eur. Zbývaly už jen dvě kresebné položky před obrazovým finále. Rozpačité ticho se však rozhostilo především u čísla 18, tedy u Studie k Podobizně, efektně nasvícené a prezentované přímo v čele sálu hned vedle Klimtova chef-d'œuvru. I přes licitátorovu snahu rozhýbat zájemce zůstala kresba bez jediného podání.

Alternativní popis Gustav Klimt: Podobizna slečny Lieserové, 1917,
olej na plátně, 140 x 80 cm,
im Kinsky Wien 24. 4. 2024
konečná cena: 35 000 000 EUR (vč. provize)

Přesně podle plánu, v půl šesté, přišla na řadu Podobizna slečny Lieserové. U pultíku proběhlo krátké intro o obrazu v angličtině i němčině a následovalo první vyvolávání na 28 milionech eur. Poměrně rychle poskočil infořádek o jeden milion výše, po kratší pauze se ze zadních řad v sále zamávalo na třicetimilionovou výzvu. I z on-line přenosu bylo zřejmé, jak se pan Kovacek významně díval střídavě na své kolegy na telefonních linkách a do publika s opakovanou otázkou na další cenový krok. Ten se však nekonal a po minutě a tři čtvrtě účastníci aplaudovali pro střední Evropu nevídanému prodejnímu úspěchu za 30 milionů eur. Podobizna slečny Lieserové je momentálně sedmým nejdražším Klimtem v historii, srovnáváme-li kladívkové částky. Po započtení strukturované provize se vydaná suma vyšplhala až na 35 milionů eur, tedy orientačně 875 milionů korun. Včetně všech daňových a vývozních poplatků stál obraz 38,5 milionu eur.

Alternativní popis Živý přenos z aukce Klimtova obrazu. Kladívková cena 30 milionů eur zůstala na spodní hranici katalogového odhadu. Zdroj: Live Stream Auktionshaus im Kinsky, 2024


Společně s prodejní částkou přišla záhy na přetřes i identita vydražitele. Vedení aukční síně im Kinsky hned po skončení licitace potvrdilo zahraniční akvizici, konkrétně hongkongského původu, s již zavedeným klimtovským portfoliem. V oficiální tiskové zprávě pak již odkazovalo přímo na zprostředkovatelskou roli paní Patti Wong, znalkyni trhu a specialistku na evropské umění. Těchto indicií se chytila odborná média a za hypotetickou novou konečnou majitelku Podobizny tipla například paní Rosaline Wong ze společnosti HomeArt, čínskou galeristku a podnikatelku se základnou v Hongkongu. Její sbírka je spojována s aukčními i privátními nákupy těch nejsledovanějších Klimtových obrazů za stovky milionů dolarů. Zda by je paní Rosaline Wong plánovala vtělit do své vlastní sbírky, či s nimi dále obchodovat, je předmětem spekulací.

V této souvislosti se nejčastěji zmiňují tři malby z posledních let: Portrét Adely Blochové-Bauerové II za přibližně 150 milionů dolarů (privátní prodej v roce 2016), Vodní hadi II (Wasserschlangen II) za asi 170 milionů dolarů (privátní prodej v roce 2015) a s otazníkem i zatím nejdražší veřejně nabízený Klimt vůbec, Dáma s vějířem (Dame mit fächer), za více než 85 milionů liber z loňského června u Sotheby’s. Pokud by si pod stejnou střechu našla cestu i včerejší Podobizna slečny Lieserové, vznikla by jedna z finančně nejcennějších kolekcí Klimtů v soukromých rukách vůbec.


Související články

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024

Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...

19. dubna 2024
Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<