ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Aukce Topičovy galerie 1936

Rozprodej soukromé sbírky Františka Topiče

Topičova galerie se ruší. Koncem listopadu počne se v Praze v dražbě prodávati sbírka obrazů této známé firmy a zároveň se bude též prodávati soukromá sbírka F. a M. Topiče. […] Tato aukce bude uměleckou událostí prvého řádu a přiláká kupce nejen domácí, ale i z ciziny v počtu nejhojnějším.“ Těmito slovy byla roku 1936 ohlášena v českolipském časopise Františka Kunce věnovaném sběratelství jedna z nejvýznamnějších aukcí uměleckých předmětů druhé poloviny třicátých let.

Obálka aukčního katalogu Topičovy sbírky

 

Rozprodej uměleckého majetku Františka Topiče byl součástí likvidace celé firmy, o které bylo rozhodnuto roku 1936. Nejvýznamnějším impulzem se stalo úmrtí spolumajitele firmy, syna Jaroslava. Ten byl v posledních letech, po smrti matky, která byla třetím z podílníků rodinného podniku, hlavním iniciátorem řady modernizačních opatření, k nimž byl inspirován svými opakovanými cestami do zahraničí.

Jako spolumajitelka prodávané sbírky je v aukčním katalogu uvedena vedle Františka Topiče též Jaroslavova manželka a matka jejich dcery Milada, se kterou se rozvedl roku 1924. Nemovitosti společnosti a nakladatelství pak byly prodány nakladateli Františku Stránskému.

František Ženíšek: Symbol Jara / olej na dřevě / 100 x 60 cm / položka aukčního katalogu č. 1147 / vyvolávací cena 4 000 Kč / dosažená cena za celý cyklus 31 500 Kč, koupeno kanceláří presidenta republiky

 

Výstava nabízených děl trvala deset dní, od 19. do 29. listopadu, a bezprostředně na ni navazovala samotná dražba vedená od pondělí 30. listopadu do čtvrtka 3. prosince, pokaždé od čtyř hodin odpoledne. O atmosféře prvního dne aukce nás informuje zpráva otištěná v Lidových novinách 1. prosince: „V Topičových salonech se sešlo včera již dávno před začátkem tolik lidí, že bylo nutno dražit ve dvou sálech, spojených schodištěm. Na mnoho lidí se nedostalo ani pak místa. Největší kupní zájem se soustředil na obrazy, z nichž mnohé dosáhly znamenitých cen.

Výsledky dražby byly opravdu nadprůměrné a mnohé položky vystoupily nad vyvolávací ceny i několikanásobně. Například studie ke Staroměstskému orloji od Josefa Mánesa, zakoupené pro Moderní galerii, zvýšily jednotlivé ceny z původních 800 Kč na více než 4000 Kč a v jednom případě na 7000 Kč. Z dalších jeho prací zaznamenal největší vzestup Portrét Amalie Mánesové, provedený v akvarelu, ze 7000 Kč na 31 500 Kč. Pro srovnání se staršími umělci uveďme olejomalbu Norberta Grunda Vojenský tábor, kterou při vyvolávací ceně 3600 Kč koupila banka Slavie za konečných 6400 Kč. Z prací autorů generace Národního divadla získala například Moderní galerie Mařákův Lesní motiv za 5200 Kč z původních 2000 Kč a Velkou studii stromu za 1800 kč ze 300 Kč, Historický archiv Národního muzea pak triptych jeho návrhů na výzdobu schodiště vlastní budovy za 9100 Kč, vyvolaný za 4500 Kč.

Výrazného nárůstu se dočkala některá plátna Knüpferova. Královna racků se prodala z původních 12 000 Kč za 19 000 Kč a Moře podobně vystoupilo také z 8000 Kč na konečných 19 000 Kč. Ženíškovy personifikace ročních období koupila Kancelář prezidenta republiky vcelku za 31 500 Kč. Jeho cyklus k Prodané nevěstě našel pak nového majitele za stejnou cenu. Za dvojici Pirnerových Lásek zaplatila banka Slavie 24 000 Kč při vyvolávací ceně 6000 Kč. Zřejmý úspěch zaznamenaly i Brožíkovy portréty dcery, z nichž první dosáhl ceny 6100 Kč a druhý 10 000 Kč. Každý z nich byl předtím vyvolán za 1600 Kč. Z množství Alšových prací se dle očekávání dostal nejvýše cyklus ilustrací k pohádce o hloupém Honzovi, který za dvojnásobek vyvolávací ceny, tedy 50 000 Kč, koupila banka Slavie. Velkým překvapením byl strmý nárůst jednoho z přípravných kartonů s názvem Pegas, který vystoupal z vyvolaných několika set korun k 10 000 Kč.

Významný posun zaznamenalo i několik málo nabídnutých Maroldových prací. Akvarely Na pláži a Duben v Paříži stouply z vyvolávacích cen okolo 2000 Kč shodně na 10 000 Kč. Překvapivý úspěch pak zaznamenal přípravný karton Maxe Švabinského Žlutý slunečník, který z původních 3000 Kč stál pak svého nového majitele 20 000 Kč. Z oddílu nazvaného umělecký průmysl, nábytek a koberce jmenujme alespoň prodej francouzské sedací soupravy, kopie historického nábytku z období Ludvíka XV., která našla nového majitele několikrát zvýšena nad vyvolávací cenu za 23 000 Kč.

Luděk Marold: Duben v Paříži / položka aukčního katalogu č. 753 / vyvolávací cena 1800 Kč / dosažená cena 10 000 Kč

 

Celkový obrat aukce činil 1,16 milionu korun, což bylo v tehdejší době na uměleckém trhu zcela mimořádné číslo. Každý kupující připlatil ke konečné ceně ještě 15% přirážku na výlohy spojené s uspořádáním celého podniku vedoucímu aukce Václavu Hořejšovi, tedy dalších 174 tisíc korun.

Obchodní úspěch celého podniku nezůstal bez povšimnutí. „Dražba sama stala se pražskou společenskou senzací a docíleno bylo v našich poměrech mimořádných cen,“ (Lidové noviny). Zásadní roli zde sehrála osobnost majitele, který se stal jednou z legend pražské kulturní scény, podílející se na jejím výtvarném a literárním životě. Provenience z takové sbírky, složené často z děl pocházejících přímo od autorů, znamenala na trhu významnou přidanou hodnotu. „Úspěch aukce byl nečekaně skvělý. K tomu jistě mnoho přispělo dobré jméno majitele galerie, jež budilo samo důvěru v prodávané obrazy,“ (Lidové noviny).

Max Pirner: Mladá láska / položka aukčního katalogu č. 1215 / vyvolávací cena za pár 6000 Kč / dosažená cena 24 000 Kč, koupeno bankou Slavie

 

Více o této aukci a především o historii Salonu se můžete dočíst v publikaci "Topičův salon 1918 – 1936" vydané Společností Topičova salonu r. 2012.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...