Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu
25. dubna 2024
Text Machková Magda | Foto Christie's, Artplus | Datum 27.03.2024
Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týden se dražil jako součást originálního souboru Třiceti šesti pohledů na horu Fudži. Hokusaiovy ikonické žánrové krajiny v ojedinělé kvalitě dosáhly na bezmála 3,6 milionu dolarů a stanovily absolutní rekord jak pro toto konkrétní dílo, tak pro autora.
Newyorská pobočka Christie’s pořádá již patnáct let tzv. Asia Week s přehlídkou starého i současného umění z oblastí Indie, Číny, Japonska, Koreje a jihovýchodní Asie. Vedle stále populárnějších a prodejně velmi úspěšných dražeb posledních let přímo v těchto regionech si americký podnik drží svou exkluzivní pozici cílící především na silnou asijskou diasporu v západních zemích.
V březnovém termínu Asia Weeku se obvykle střídá jedna tematická aukce za druhou s milionovými obraty a stejně tomu bylo i letos. Celkem osm sálových dražeb se rozprostřelo do více než dvou týdnů a o stovky položek byl mezi sběrateli velký zájem. Jedna z nejostřeji sledovaných nabídek se představila v rámci segmentu japonského a korejského umění v úterý 19. března.
Ke koupi byl kompletní soubor originálních barevných tisků Třicet šest pohledů na horu Fudži od Kacušiky Hokusaie (1760-1849). Album výjimečné kvality pocházelo z americké soukromé sbírky a jeho kompletace trvala podle odborníků více než deset let. Celkem 46 barevných dřevořezů s motivem japonské posvátné hory – k původně „objednaným“ šestatřiceti již první vydavatel v letech 1830-34 připojil dalších deset – se dnes nachází téměř výhradně v muzejních sbírkách a na veřejném trhu s uměním nebyly jako soubor vidět více než dvacet let.
Této unikátnosti si byli pořadatelé z Christie’s samozřejmě dobře vědomi, tudíž s cenotvorbou se nedrželi nijak při zdi a katalogový odhad ceny stanovili na tři až pět milionů dolarů (bez poplatků). Svou exkluzivní položku komunikovali již dlouho před samotnou sálovou aukcí tím nejatraktivnějším a světově nejznámějších obrazovým motivem, Hokusaiovou Kanagawa oki nami ura (Velkou vlnou v příboji u Kanagawy).
Jeden list z Třiceti šesti pohledů na horu Fudži, barevný tisk technikou dřevořezu tzv. Velká vlna, je podle expertů asi nejvyhledávanějším vizuálem současného internetu a jednoznačně nejidentifikovatelnějším dílem od Kacušiky Hokusaie. Odborná média poskytla zajímavou statistiku ohledně ikonických výtvarných motivů. Loni v březnu poskytl vyhledávač Google například k Vermeerově Dívce s perlou 1 450 000 výsledků, k van Goghovým Slunečnicím 5 530 000 a Picassově Guernice 12 500 000. Očekáváná vítězka tohoto minisouboje, těžká váha Mona Lisa, všechna předchozí umělecká díla předčila a poskytla 129 000 000 odkazů. Nicméně jeden obraz byl napříč internetem ještě populárnějším. Hokusaiova Velká vlna se vzedmula o řád výše, na 1,04 miliardy vyhledaných výsledků.
Tato čísla navíc pocházela z počátku roku 2023, tedy před loňským 21. březnem, kdy padl historický rekord za solitérní list s Velkou vlnou. Na tradiční aukci japonského a korejského umění u newyorských Christie’s se tento dřevořez vydražil za téměř 2,8 milionu dolarů, když asi čtyřnásobně překonal katalogový odhad a téměř na dvojnásobek navýšil tehdy dva roky staré Hokusaiovo maximum. O položku se dlouhých třináct minut přetahovalo šest kupců.
Velká vlna se pyšnila ojedinělou proveniencí – v jediné rodinné sbírce byla od počátku 20. století až do roku 2023 – a špičkovou kvalitou originálu. Ta se vedle technického stavu papírového podkladu posuzovala především podle třech faktorů autenticity, tedy přesné a ostré kontury tisku z původního dřevěného štočku, barevné intenzity dobového vynálezu, tzv. pruské modři, a lavírovaného bělavého mraku nad zasněženou horou.
Přesný tiskový náklad z prvních japonských edic v letech 1830 až 1834 není znám. Odborníci odhadli počet původních Velkých vln, a tedy i kompletního souboru Třiceti šesti pohledů na horu Fudži, na asi tisíc tehdejších exemplářů. Nečekaná obliba nejen v samotném Japonsku, ale i v rámci evropsko-americké japonománie v druhé polovině 19. století, přiměla nakladatele k pozdějším dotiskům Hokusaiových ukijo-e (žánrových scén) v dalších tisícovkách kusů. Do současnosti se však dochovala jen asi stovka originálních solitérních Velkých vln, kompletních alb existuje po světě ještě podstatně méně, přibližně desítka. Původní malířovy kresebné předlohy byly zničeny již v průběhu tiskařských prací.
Minulý týden v New Yorku si jeden z mála sběratelsky dostupných Hokusaiových souborů vedl dobře, byť očekávání pořadatelů z Christie’s byla ještě vyšší. Zakončil na částce přes 3,5 milionu dolarů a zařadil se na první místo v autorově globálním žebříčku nejdražších prodejů.
Pro srovnání, na téže březnové aukci byla ke koupi i samostatná Velká vlna. Oproti nejkvalitnějším ukázkám na trhu tomuto dřevořezu chybělo barevně propracované nebe a přebývaly mdlejší přechody modrých odstínů, takže se jak předaukční odhad, tak dosažená cena pohybovaly o něco níže než například loňský rekord. Tisk se nakonec vydražil za 693 tisíc dolarů.
Osobitý výtvarný projev a specifická ikonografie zasněžené, rozkvetlé, letní i podzimní hory Fudži učinila z Kacušiky Hokusaie slavné jméno nejen v rodném Japonsku, ale od druhé poloviny 19. století i mezi evropskými impresionisty a protomodernisty, Degase, Whistlera, Moneta, Gaugina či van Gogha nevyjímaje. Abstrahovaný motiv převracející se mořské vlny s perlící bílou pěnou se prosadil i do malířského jazyka poválečného umění. Ve svých dílech jej citují například Andy Warhol nebo Roy Lichtenstein.
V tuzemsku se Hokusaiovy tisky objevují sporadicky. Databáze Artplus eviduje asi dvě desítky děl v různých cenových a kvalitativních hladinách. Celkem očekávatelně výsledkové listině dominuje Velká vlna, která se v listopadu 2015 prodala u Galerie Arcimboldo za necelých 30 tisíc korun. Barevný dřevořez rozměrově odpovídal hlavním tiskovým edicím z 19. století, ale další technické či provenienční podrobnosti aukční síň neuváděla.
Auktionshaus im Kinsky, Vídeň, 24. 4. 2024
S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpod...
25. dubna 2024Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024
Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...
19. dubna 2024150 let od první výstavy impresionistů
Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...
15. dubna 202425. dubna 2024
19. dubna 2024
25. dubna 2024
23. dubna 2024
26. dubna 2024
25. dubna 2024
19. dubna 2024