Nepřehlédnutelný Rembrandt za 11 milionů liber

Sotheby’s Londýn 1. – 8. 12. 2023, Christie’s Londýn 7. – 8. 12. 2023

Londýnské centrály dvou nejprestižnějších aukčních domů, Sotheby’s a Christie’s, si na začátek prosince připravily exkluzivní výběr starých mistrů. Stovky položek rozličných výtvarných kategorií měly tisícilibrové až milionové ambice a většině děl se je podařilo naplnit. Masters Week i Classic Week opanoval jednoznačně Rembrandt ve svých nejsilnějších disciplínách, malbě a grafice.

Termíny sálových aukcí se u obou dražebníků prolínaly, takže obdivovatelé starých mistrů a mistryň museli být od středy 6. prosince do pátku 8. prosince opravdu ve střehu, aby jim něco zajímavého neuniklo. Na tyto dny byly  naplánovány stěžejní, dlouho dopředu promované prodeje evropské malby, kresby a grafiky jak u Sotheby’s, tak u Christie’s. Již předchozí ročníky tradiční prosincové akce pořadatelům ukázaly, že kvalitní nabídka „střední“ třídy s několika opravdu špičkovými kusy od slavných jmen může vynést částky až ke 30 milionům liber, i v těchto ekonomicky těžších časech. Realita minulého týdne nebyla nakonec až tak přesvědčivá, ale i přesto řada děl odešla se zajímavými výsledky.

Alternativní popis Rembrandt Harmensz. van Rijn: Klanění tří králů, 1628-29,
olej na dubov desce, 24,5 x 18,5 cm,
konečná cena: 10 965 300 GBP
Sotheby’s London 6. 12. 2023

U Sotheby’s se svým nejsilnějším trumfem nečekali a vyložili jej hned na své zahajovací aukci, ve středu 6. prosince. V rámci necelé třicítky děl, vesměs za odhadované statisíce liber, se pozornost všech sběratelů a expertů soustředila na jedinou prémiovou položku, komorní obraz Klanění tří králů. Precizní drobnopisný olej v tlumené barevnosti hnědé a šedé (tzv. en brunaille a en grisaille) s kompozičně skvěle vystavěnou vánoční scénou zhmotňovala aktuální trendy na trhu se staromistrovským uměním. Tedy že naprostá většina malířských chef-d'œuvrů se již nachází v muzejních nebo institucionálních sbírkách a nějaký hvězdný „objev“ musí přijít cestou nového připsání či reatribuce.

Prosincové Klanění tří králů totiž nebylo veřejně příliš známé a ještě před šedesáti lety se u londýnských Sotheby’s nenašel jediný kupec, který by za ně zaplatil požadovaných 3 800 liber (tehdejších). O dalších více než dvacet let později se na aukci Christie’s v Amsterdamu obraz již vydražil. S uvedeným autorstvím „Rembrandtův okruh“ za nezveřejněnou, ale patrně nízkou sumu. Před dvěma lety by se u téhož dražebníka mohla situace opakovat, tentokrát on-line prodej Klanění za katalogových 10 tisíc eur, nebýt riskantního rozhodnutí nejvytrvalejšího z tehdejších přihazujících, který nakonec obraz získal s astronomickým nárůstem za 860 tisíc eur (vč. poplatků). Odborná média spekulovala o identitě tohoto velmi dobře informovaného obchodníka, jenž vycítil skrytý potenciál slibného díla a investici bezmála milionu eur do „skoro Rembrandta“ si dobře naplánoval. Nicméně diskutovaná renomovaná galerie Hazlitt své angažmá v této transakci nepotvrdila.

Alternativní popis Srovnání detailu při pravé straně dubové desky s Klaněním tří králů: vpravo snímek z infračervené reflektografie s viditelnými změnami v podkresbě a dokonce jen rydlem načrtnutými obrysy postav vojáků v pozadí. 

Do aukce minulý týden šel obraz sice bez přesnějších podrobností o posledním vlastníkovi, zato s přesvědčivou, rok a půl trvající expertízou o autentickém autorství samotného Rembrandta van Rijna a datování do roku 1628 nebo 1629. Nejaktuálnější výsledky technologického, restaurátorského a umělecko-historického průzkumu byly součástí propagační kampaně a pro pořadatele ze Sotheby’s tak opodstatnily dokonce o tři řády vyšší odhad než v roce 2021. Pohyboval se mezi 10 a 15 miliony liber (bez poplatků). Finální částka, krytá prodejní zárukou, činila téměř 11 milionů liber vč. poplatků a jen dokreslila neuvěřitelné zhodnocení raného Rembrandtova Klanění třech králů za pouhých 26 měsíců. Celý aukční večer vynesl organizátorům přes 19,4 milionu liber (vč. poplatků) a jen sedm položek neuspělo. Oproti loňsku šlo při zohlednění počtu děl o mírný pokles finančních objemů.

Alternativní popis
Rembrandt Harmensz. van Rijn: Ukřižování mezi dvěma lotry (Tři kříže), 1653,
suchá jehla, III. stav, 38,7 x 45,5 cm,
konečná cena: 1 225 800 GBP
Christie’s London 7. 12. 2023

Bez Rembrandtovy tvorby se neobešla ani konkurenční dražba u Christie’s, o den později, ve čtvrtek 7. prosince odpoledne. Od Rembrandta se tentokrát dražily dvě exkluzivní grafické práce, Ukřižování a krajina se Třemi stromy. Vysoké katalogové odhady, přes milion liber v prvním případě, a přes 300 tisíc liber ve druhém, byly dány kvalitou tisku z počátečních stavů a také provenienční historií ze sbírky švýcarsko-amerického mecenáše a milovníka umění Samuela Josefowitze (upoutávku jsme uveřejnili již dříve). Tomu se v druhé polovině 20. století podařilo shromáždit patrně nejvybranější a nejucelenější kolekci Rembrandtových tisků na světě. Ukřižování uspělo za více než 1,2 milionu liber, což grafiku posunulo na čtvrté místo absolutního autorského žebříčku v této kategorii. Tři stromy zůstaly pozadu jen o málo, kupec za ně vydal bezmála 870 tisíc liber, čímž obsadily šestou příčku historicky nejdražšího tisku vůbec.

Alternativní popis Michael Sweerts: Autoportrét (?) s obrazem Panny Marie, pol. 17. stol.
olej na plátně, 45,1 x 34,3 cm,
konečná cena: 1 734 000 GBP 
Christie’s London 7. 12. 2023

Nabídce starých mistrů u Christie's dominovaly Canalettovy benátské pandány z roku 1733, malované přímo pro vévodkyni z Essexu, které svou kvalitu potvrdily i velmi slušnou přiklepnutou cenovkou přes 9,4 milionu liber (vč. poplatků), a dále jeden z momentálně nejvyhledávanějších Nizozemců zlatého věku Michael Sweerts s iluzivním trompe l'oeil Autoportrétem, za konečných 1,7 milionu liber (vč. poplatků). Christie’s si po skončení celé aukce sečetli obrat těsně pod 22 milionů liber za 31 prodejů z jednačtyřiceti vyvolávaných děl (vše vč. poplatků).

Alternativní popis Rembrandt Harmensz. van Rijn: Čtoucí svatý Jeroným v italské krajině, kolem 1653,
lept a suchá jehla, I. stav, 25,9 x 20,5 mm,
konečná cena: 1 552 500 GBP
Christie’s London 7. 12. 2023

A to ještě nebylo na King’s Street vše. Tentýž den v podvečer přišla na řadu sólo aukce dalších 69 položek z Josefowitzovy původně 270 kusové rembrandtovské kolekce. Stoprocentní prodejní úspěšnost ozdobila částka přes 1,5 milionu liber (vč. poplatků) za grafický list Svatý Jeroným, z prvního stavu na japonském papíře, která opět přepsala Rembrandtovy globální dražební žebříčky. Tentokrát prodej u Christie’s zaznamenal dokonce druhou nejvyšší sumu mezi autorovými tisky. I o všechna další díla v rozmezí od tisíců do stovek tisíc liber se strhla příhozová bitva s pěknými nárůsty, takže souhrnných téměř 8 milionů liber vč. poplatků sklidilo zasloužený potlesk.

U obou aukčních síní ještě i v tomto týdnu dobíhaly specializované prodejní přehlídky staromistrovského umění, které mají sběratele mimo jiné také navnadit na lednový vrchol sezóny v jejich newyorských pobočkách, ale měl-li by se hledat hlavní hrdina předvánočního Londýna, byl by to bezpochyby Rembrandt a jeho tvorba.

V rámci autorova grafického nejdražšího TOP 10 se celosvětové databáze musely v posledních dnech aktualizovat hned čtyřikrát (prosinec 2023 přinesl druhé, čtvrté, šesté a deváté místo) a opět čtyřikrát v druhé desítce (třináctá, čtrnáctá, patnáctá a osmnáctá pozice).


Související články

Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu

Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň, 24. 4. 2024

S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpod...

25. dubna 2024
Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024

Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...

19. dubna 2024
Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<