Rekordní Bronzino a Goya na aukcích starých mistrů
Newyorský Masters Week a Classic Week v lednu 2023
Text Machková Magda Foto Christie's, Sotheby's, Artplus Datum 13.02.2023
Nový aukční rok začal v zámoří opravdu zostra. Na tradičních přehlídkách staromistrovského umění u obou nejprestižnějších aukčních domů, Christie’s a Sotheby’s, padl nejeden rekord a souhrnný obrat ke 150 milionům dolarů slibuje oživení tohoto segmentu uměleckého trhu.
Druhá polovina ledna patří v New Yorku obvykle tzv. Týdnu mistrů, tedy sérii pečlivě připravených aukcí s převážně evropským a severoamerickým uměním od vrcholného středověku po konec 19. století. U Sotheby’s jej nazývají Masters Week, u konkurenčních Christie’s se pořádá Classic Week. V nabídce převažují závěsné obrazy muzejních kvalit, ale své kupce najdou i kresebné práce, grafiky či sochařské realizace od známých autorů. A v posledních letech i autorek, byť prozatím ne tak slavných, jako jsou jejich mužští kolegové.
![]() |
|
Anne Vallayerová-Costerová: Zátiší s růžemi ve skleněné váze,
olej na plátně, 32 x 26 cm,
konečná cena: 630 000 USD (vč. poplatků)
Masters Week
Sotheby’s New York 26. 1. 2023
Specialisté u Sotheby’s vybrali do kategorie umělkyň hned čtyři pozdně barokní obrazy, z nichž například Zátiší s růžemi od Anne Vallayerové-Costerové zabodovalo za 630 tisíc dolarů (přibližně 13,9 milionu korun včetně poplatků). Sice je to stále o řád níže, než stávající světový rekord ženské malířky – Portrét Mohameda Derviše Kahna od Élisabeth Louise Vigéeové-Le Brunové za 7,2 milionu dolarů z roku 2019, ale drobný příspěvek k revizi stále ještě dominantně mužských dějin umění předchozích staletí to být může. Vždyť i sami anglofonní pořadatelé někdy pozměňují název této aukční kategorie ze „starých mistrů“, mezi nimiž jaksi není místo pro ženy, na neutrálnější „umění z předmoderní éry“ (artists of pre-modern era).
![]() |
|
Peter Paul Rubens: Salomé dostává hlavu Jana Křtitele,
olej na desce, 93 x 101 cm,
konečná cena: 26 926 000 USD (vč. poplatků)
Fisch Davidson Collection
Sotheby’s New York 26. 1. 2023
Čtvrtý lednový týden nechali u Sotheby’s s tradičním titulem. Tři nejprestižnější dražební podniky z celkových deseti zakončily s obratem 86,6 milionu dolarů (těsně pod 2 miliardami korun včetně poplatků). Dlouho očekávaná aukce barokních mistrů ze soukromé sbírky pana Fische a paní Davidsonové naplnila předpoklady a do rozvodového řízení původních majitelů přispěla částkou 50 milionů dolarů (o historii sbírky více zde). Rubensova Salomé se stala za bezmála 27 milionů dolarů nejcennější položkou týdne a jedním z nejdražších autorových obrazů vůbec.
![]() |
|
Agnolo Bronzino: Pdobizna mladého muže s brkem,
olej na desce, 77 x 54 cm,
konečná cena: 10 665 500 USD
Masters Week
Sotheby’s New York 26. 1. 2023
Nosný příběh s přesahem do fatálních událostí 20. století měla i Podobizna mladého muže s brkem od pozdně renesančního malíře Bronzina. Jako leitmotivu staromistrovské přehlídky u Sotheby’s se obrazu dostalo náležité badatelské pozornosti, která přinesla zajímavá zjištění o identitě doposud anonymního mladíka nebo detailní rozbor provenienční historie díla. Přestože Bronzino patřil k nejzásadnějším portrétistům medicejského okruhu a jeho výtvory zdobí nejednu špičkovou obrazárnu, o této podobizně se někdy pochybovalo. Starší kunsthistorie ji atribuovala tu Salviatimu, tu Jacopinovi del Conte, aktuálně se řadí k Bronzinovým raným pracím. Přepisování autorství je obvykle ta nejzmatečnější část při dohledávání vlastnictví díla, neboť konkrétní obraz najednou ze soupisů mizí a objevuje se jiný.
V případě Bronzinovy Podobizny situaci navíc zkomplikovala arizace majetku koncem 30. letech. Obraz od roku 1927 vlastnila mnichovská sběratelka Ilse Hesselbergerová. Společně s postupujícím společenským, ekonomickým a později i fyzickým útlakem židovských obyvatel v Německu byla nucena po roce 1936 odprodávat rozsáhlý movitý i nemovitý majetek. Obrazová sbírka jí byla konfiskována kolem roku 1938, sama Ilse Hesselbergerová byla zavražděna po transportu do koncentračního tábora v litevském Kaunasu v listopadu 1941.
Bronzina si vyhlédla Hitlerova poradkyně, architektka Gerhardine Troostová, pro budoucí Führerovo muzeum v Linzi. Na konci války putoval společně s tisícovkami dalších uměleckých děl do úkrytů v rakouských solných dolech a od roku 1951 byl pod německou státní správou. Teprve předloni se uzavřely restituční nároky dědiců a obraz se vrátil dceři původní majitelky. Část z pro Bronzina rekordní prodejní ceny, která činila 10,7 milionu dolarů (téměř 250 milionů korun včetně poplatků), připadne charitativním organizacím se zaměřením na oběti holokaustu.
![]() |
|
Christian Ezdorf: Panorama Prahy, 1821,
kvaš na papíře, 74 x 244 cm,
konečná cena: 264 600 USD (vč. poplatků)
Masters Week
Sotheby’s New York 26. 1. 2023
V sekci vedut (Grand Views) se neztratila ani unikátní pragensie, o níž se psalo již při první veřejné aukci v prosinci 2020. Téměř dvouapůlmetrová kolorovaná kresba německého malíře Christiana Ezdorfa z roku 1821 zachycuje reálie i atmosféru hlavního města Českého království z nadhledu, patrně ze staroměstské vodárenské věže na dnešní Novotného lávce. Ezdorf ve Skandinávii téměř zdomácněl. Pražské panorama pocházelo ze švédské soukromé sbírky, na aukci v Uppsale se před více než dvěma lety prodalo za necelých 132 tisíc eur (kladívková cena). Před čtrnácti dny v New Yorku si ještě polepšilo a i s poplatky dosáhlo na 244 tisíce eur (přibližně 5,9 milionu korun).
![]() |
|
Francisco Goya: Doña María Vicenta Barruso Valdés a Doña Leonora Antonia Valdés de Barruso (Dvojportrét dcery a matky),
olej na plátně, 105,4 x 84,4 cm,
konečná cena: 16 420 000 USD (vč. poplatků)
Classic Week
Christie’s New York 25. 1. 2023
U Christie's se ve středu 25. ledna v hlavním dražebním čase představilo 49 položek, které se prodaly v součtu za 44,2 milionu dolarů (přes 1 miliardu korun včetně poplatků). Více než třetinou se na úspěchu aukce podílela párová podobizna Doñi Maríi a Doñi Leonory od Francisca Goyi. Dvojportrét matky a dcery z roku 1805 ilustruje vzmáhající se ekonomický i společenský význam španělské buržoazie, která si již mohla objednat reprezentativní obraz od nejslavnějšího dvorního malíře.
Tehdy šedesátiletého mistra opěvovali jako „španělského Apella“ nebo umělce, „jenž předčil i Rafaela“, takže pořízení takové párové podobizny stálo textilního magnáta Salvadora Anselma Barrusa jistě nemalé jmění. O více než dvě stě let později nastavila plátna částkou 16,4 milionu dolarů Goyův nový aukční rekord.