ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Soumrak aukčního prodeje?

Christie’s a Sotheby’s se víc než dřív soustředí na privátní prodeje

Aukční dům Christie’s minulý týden ohlásil rekordní pololetní výsledky. Konkurenční Sotheby’s, která závěrečnou zprávu takticky odložila na příští měsíc, naopak očekává oproti loňskému roku pokles. Překvapivé oslabení zažívají trhy v Asii a na Středním Východě. Obchody se sice stále daří, oba aukční domy však neponechávají nic náhodě: stále více sází na alternativní formu privátního prodeje.

Pobočka Christie`s v Hong Kongu zve na květnovou předaukční výstavu

Pobočka Christie’s v Hong Kongu zve na květnovou předaukční výstavu

 

Minulý týden aukční dům Christie’s zveřejnil své pololetní výsledky, což nám umožňuje porovnat tato čísla se stejným obdobím za rok 2011. Na podrobnější srovnávání s konkurenčním Sotheby’s si bohužel budeme muset ještě počkat, neboť Sotheby’s nás budou detailně informovat až příští měsíc. Některé základní údaje ze Sotheby’s však již na veřejnost prosákly a z nich vyplývá zajímavé zjištění, že dva největší aukční domy vykazují protichůdné výsledky. Zatímco Christie’s se chlubí výrazným nárůstem, Sotheby’s v celkových číslech přiznává pokles.

Pokud jde o aukční dům Christie’s, ten ohlásil rekordní pololetní výsledky. Celkově prodali umění za 3,5 miliardy dolarů, což proti loňsku znamená více než 11 procentní nárůst, přičemž aukční prodeje z této částky činí celých 2,8 miliard dolarů. Z toho plyne, že celá pětina transakcí se odehrála v rámci privátních prodejů (665,1 milionu dolarů), což znamená, že privátní prodeje zaznamenaly nárůst o celých 50 procent. Jedná se o trvalý trend posledních let a aukční domy tak začínají věnovat sekci privátních prodejů čím dál větší úsilí a systematicky na nich pracují.

Aukce impresionistů a moderny v Christie`s

Květnová aukce impresionistů a moderny v Christie’s v New Yorku

 

Christie’s například před nedávnem do své stáje „koupili“ Johna Gooda, do té doby ředitele supergalerie Gagosian, který bude mít na starosti právě privátní prodeje. Svědčí o tom ale i červnová akce v Londýně, kde byl na poslední chvíli z katalogu vyřazen Renoirův akt Koupající se dívka (Baigneuse) (o něm více zde), který měl být hvězdnou položkou londýnské večerní aukce. Aukční dům dal ale přednost sběrateli, který projevil zájem koupit plátno ještě před aukcí v rámci tzv. privátního prodeje. Dalším krokem, hovořícím o posílení této strategie, je skutečnost, že Christie’s i Sotheby’s zřídily své vlastní galerie.

Christie’s v roce 2007 koupili zavedenou galerii Haunch of Venision operující na primárním trhu a zastupující zavedené umělce, což byl vzhledem k tomu, že sám majitel Christie’s - Francoise Pinault - je jedním z největších sběratelů současného umění, logický krok. Nyní jsou v provozu dvě pobočky Haunch of Venision - v Londýně a New Yorku. V obou případech operuje Haunch of Venision pod záštitou aukčního domu, ale v samostatných prostorách. Před rokem oznámil otevření galerie i konkurenční aukční dům Sotheby’s. Jejich galerie S2 se nachází dokonce ve stejné budově jako sídlo Sotheby’s. Nejde sice o platformu fungující na primárním trhu, ale nabízí půdu pro sběratele, kteří se často v době poklesu trhu s uměním a potřeby tichého prodeje, obrací spíše než na aukce na galeristy.

Květnová rekordní dražba Rothkova obrazu Orange, Red, Yellow

Květnová rekordní dražba Rothkova obrazu Orange, Red, Yellow

 

Ne všechny informace, které Christie’s uvádí, jsou ale povzbudivé. Prudký pokles obchodů, a to zhruba o 24 procent, zaznamenaly pobočky v Asii a na Středním Východě. K negativnímu vývoji dochází zřejmě v souvislosti s ochladnutím čínské ekonomiky, a s tím i čím dál více se rozmáhající špatná platební morálka čínských dražitelů, na kterou aukční domy soustavně upozorňují.

Pokud bychom se na tiskovou zprávu Christie’s chtěli podívat optikou jednotlivých kategorií, největší nárůst v podobě 48 procent (114,7 milionu dolarů) zaznamenali staří mistři. Poválečné a současné umění hlásí zvýšení o 31 procent (921,8 mil. dolarů); na tomto zvýšení se značně podílí v Christie’s nejvýše vydražené dílo pololetí a současně nejdražší dílo druhé poloviny 20. století prodané v aukci - Mark Rothko – Orange, Red, Yellow, za nějž nový majitel zaplatil 86,9 milionu dolarů (zde). Nepatrné navýšení zaznamenala i díla z období impresionismu a klasické moderny (4 procenta, 676,7 mil. dolarů) (zde).

Květnová dražba Munchova Výkřiku

Květnová dražba Munchova Výkřiku v Sotheby’s

 

Jak jsme zmínili v úvodu, Sotheby’s vydají oficiální zprávu až příští měsíc. Média však již nyní uvedla, že Sotheby’s vydražila umění v celkové hodnotě 2,44 miliard dolarů, což představuje pokles oproti loňskému prvnímu pololetí o plných 16 procent. Tento propad naznačují již slabé výsledky prvního kvartálu letošního roku, a to o 12 procent proti poslednímu čtvrtletí 2011. Zmíněné ochladnutí prodejů v Sotheby’s nezachránila ani rekordní dražba z letošního května obrazu Výkřik od Edvarda Muncha (zde), který se s částkou 120 milionů dolarů stal nejdražším dílem prodaným v aukci (zde).

Výsledky obou aukčních domů tak podporují závěry těch aukčních expertů, kteří zdůrazňují, že hlad po exklusivním a výjimečném materiálu sice nadále trvá, ale díla střední cenové kategorie a kvality se prodávají hůře a jejich výsledky jsou váhavější.

Komentovaný přehled deseti nejdražších položek vydražených na zahraničních aukcích v prvním pololetí naleznete zde.

Hlavní budova Sotheby`s v New Yorku

Hlavní budova Sotheby’s v New Yorku

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...